2013. szeptember 6., péntek

Almás gombóc karamellöntettel




Az almáink kezdtek megráncosodni, és egy pár már romolni is, így valamit kezdeni kellett velük, mert nem szeretünk semmit kidobni. Azzal a gondolattal, hogy majd vagy kompótot készítek belőle, vagy sütibe tölteléket, nekiláttam a pucolásának. Aztán közbe fél füllel hallottam, hogy a TV-be szilvás gombócot készítenek, nekem alma volt a kezembe, másodikunk nem volt, gondoltam próbáljuk meg az almás gombócot. Eddig még soha nem ettem, és nem is készítettem, de olyan rosszul nem sikerülhet, hogy ne együk meg. :P
DE, még én sem gondoltam volna, hogy ilyen finom lesz. :) Talán amit változtatnék rajta következőkor, hogy zsemlemorzsa helyett pirított dióba forgatnám a gombócokat, szerintem úgy még finomabb lenne....természetesen jó sok karamellöntettel. :D

Nagyon finom ez a páros, igaz a karamellöntet felét (talán még többet :D) csak úgy magában bekanalaztam, nagyon finom volt. A gombóc savanykás íze, és a karamell édessége jól kiegészítik egymást.

Hozzávalók kb.14-16 gombóchoz:

- 1 kg pucolatlan alma
- 1/2 citrom leve
- 10 dkg liszt
- 1 tojás
- kb. 15-20 dkg búzadara
- csipet só
- 5 dkg cukor (vagy ízlés szerint)
- 1 ek fahéj (vagy ízlés szerint)

Hempergetéshez:

- kb. 10 dkg zsemlemorzsa
- kevés olaj
- cukor ízlés szerint

Hozzávalók a karamell öntethez:

- 6 dkg cukor (nálam fele barnacukor)
- 1 ek vaj
- 2,5 dl tejszín

Elkészítés:

Az almát megmossuk, meghámozzuk és nagy lyukú reszelőn lereszeljük. Meglocsoljuk a citromlével, és 10 percig állni hagyjuk, amíg levet ereszt.
Ezután levét kinyomkodjuk és a reszeléket elkeverjük a liszttel, tojással, cukorral, sóval és 15 dkg darával. Fahéjjal ízesítjük, és ha túl hígnak véljük, akkor még hozzáteszünk egy kis darát (nekem összesen 20 dkg darára volt szükségem). Kb. 1 órát állni hagyjuk, hogy a dara duzzadjon meg.

Ezután vizes kézzel gombocókat formálunk belőle és enyhén sós, forró vízben 10-15 percig főzzük. Én előre beletettem egy gombócot próbaként, és ha nem fő szét, akkor beletehetjük a többi gombócot is. DE, ha szétesik, akkor a masszába keverjünk bele még egy kis buzadarát.
Ha feljönnek a víz tetejére, akkor még hagyjuk 5 percig, majd szűrőkanállal kiszedjük, és pirított zsemlemorzsában forgatjuk.

A cukrot karamellizáljuk, hozzáadjuk a vajat és felöntjük óvatosan az előzőleg felmelegített tejszínnel. Addig főzzük, amíg kezd besűrűsödni, majd levesszük a tüzről, és megvárjuk amíg egy kicsit hűl.

Tálaláskor a gombócokat bőven meglocsoljuk az öntettel.

7 megjegyzés:

  1. Annyira istenien nez ki,mintha mar az illatat is ereznem az orromban!:) Errol a parositasrol meg nem is hallottam:)

    VálaszTörlés
  2. Istenien néz ki:) Holnapra almás pitét igértem a családnak, készítek hozzá karamellszószt:)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta, kipróbálós lesz nálunk is, persze a karamellöntettel együtt! :)

    VálaszTörlés
  4. Irtó guszta a karamellöntettel! Valamelyik nap, mikor húsos levesem lesz, készítek ilyet másodiknak. Nagyszerű, mert megvan egyben a desszert is:-)

    VálaszTörlés
  5. Komolyan csorog a nyálam!!! Nagyon guszta lett! :)

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen a kedves hozzászólásokat, Lányok! :)

    VálaszTörlés
  7. Az alma újszerű felhasználása! Különleges étel, második és harmadik fogás egyben :D

    VálaszTörlés