2013. november 22., péntek

Karamellszirupos almás-fahéjas tekercs




Gondolkodtam, hogy felkerüljön-e ez a kalács a blogra, és nem azért mert nem finom, sőt igenis nagyon finom, hanem azért mert egy kicsit elrontottam. És nem azért mert valami baj lett volna a recepttel, hisz az tökéletes, hanem az edényből való kiborítással volt a gondom. Az első hiba amit elkövettem az az volt, hogy elfelejtettem sütőpapírral kibélelni az edényt amibe megsütőm a tekercseket. Csak akkor vettem észre, amikor a karamellszirup már bele volt öntve, de ekkor már túl késő volt. Elsőre nem gondoltam, hogy valami gond is lesz, hisz a karamellás rózsakalács esetében sem használtam sütőpapírt és jól kijött a kalács az edényből. Igen ám, de amikor az ember több dolgot csinál egyszerre, akkor igen nagy a valószínűsége, hogy nem tud száz felé figyelni. és akkor jönnek a bakik. Így jártam én is. Kivettem a szépre sült tekercset a sütőből, és félretettem, azzal a gondolattal, hogy egy fél perc, intézzek el valamit és máris borítom a tányérra. Na igen, az egy percből több perc lett amire észbe kaptam, hogy a karamell megkeményedik s nem fogom tudni kiborítani, de már túl késő volt. Valóban megkeményedett és amikor próbáltam a tányérra borítani, a karamell miatt beleragadt az edény aljába. Nagy nehezen sikerült kiszedni, igaz nem egészbe, hanem darabokba, próbáltam a csigákat a helyükre rakosgatni, hogy azért valahogy nézzen ki, de amint a képen is látszik, nem nagy sikerrel. Tanultam az esetből, és mondom nektek is, hogy ahogy kivettétek a sütőből, azonnal borítsátok a tányérra, és akkor szépen egybe marad. Persze, ha tettem volna sütőpapírt, akkor nem lett volna semmi gond......de majd következőkor figyelmesebb leszek, mert biztos lesz következő alkalom, mert nagyon-nagyon finom volt. :)

Csiperkénél megtudjátok nézni, hogy milyen kellett volna legyen az én tekercsem is. :)

Hozzávalók a tésztához:

- 2,4 dl tej
- 5 dkg cukor
- 0,6 dl olaj
- 25+10 dkg liszt
- 1 cs szárított élesztő (7g)
- 1 kk só
- 1/2 kk szódabikarbóna (én kifelejtettem)
- 1/2 kk sütőpor (én kifelejtettem)

Hozzávalók a töltelékhez:

- 6 dkg olvasztott vaj
- 2 tk fahéj
- 5 dkg cukor

Hozzávalók a karamellsziruphoz:

- 10 dkg vaj
- 15 dkg barnacukor
- 1 ek méz
- 1 ek tejszín
- 1 ek almapálinka, vagy brandy (nálam ez elmaradt)

+ 1 nagyobb savanykás alma

Elkészítés:

A tejet elkeverjük az olajjal, majd a cukorral együtt addig melegítjük, amíg felolvad. Vigyázat! NEM kell forralni, csupán addig melegíteni, kavargatva amíg a cukor elolvad.
Kicsit kihűtjük és beleszórjuk az élesztőt. Egy fakanállal elkeverünk benne 25 dkg lisztet, lefödjük és meleg helyen 1 órán át kelesztjük.

Ezután a sóval elkevert lisztet (ha nem felejtsük el, akkor a sütőport és a szódabikarbónát is) hozzákeverjük a megkelt tésztához. Átgyúrjuk, majd lisztezett felületre borítjuk és két részre vágjuk a tésztát.

Egyenként kinyújtjuk kb. 70 cm hosszú és 20 cm széles csíkra, megkenjük olvasztott vajjal és megszórjuk a fahéjas cukor felével. Feltekerjük, mint a bejglit és 3,5 - 4 cm-es darabokra vágjuk.

A karamellsziruphoz, egy lábasba alacsony lángon a vajat felolvasztjuk majd hozzákeverjük a cukrot. Addig kevergetjük amíg a cukor teljesen fel nem olvad, majd hozzáadjuk a tejszínt, még 1 percig főzzük és lehúzzuk a lángról.

Az almát megpucoljuk és apró kockákra vágjuk.

Csiperke egy 26 cm-es tortaformát használt, nekem nincs ilyen nagy, ezért egy 24 cm-es kerek edényt használtam. Béleljük ki sütőpapírral, kenjük ki vékonyan vajjal, majd öntsük bele a karamellt és szórjuk rá az almakockákat.
Ráhelyezzük a tésztatekercseket, kis távolságra egymástól, majd letakarjuk és 30 percig pihentetjük.

180 fokra előmelegített sütőben 30 percig fóliával letakarva sütjük, majd még 10 percet fólia nélkül.

A megsült kalács tetejére tányért teszünk, és egy gyors mozdulattal átfordítjuk, hogy az almás-karamelles rész kerüljön felülre.

9 megjegyzés:

  1. Ez igen finom süti hm, azért gondolom elfogyott :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biza hamar elfogyott, nagyon finom. :) Újra elfogom készíteni, de akkor majd sokkal figyelmesebb leszek.

      Törlés
  2. Csodaszép, szaftos és ízletes...

    VálaszTörlés
  3. Hányszor bakizok én is ilyen apróságokkal, de már rájöttem nem érdemes mérgelődni, mert a lényeg, hogy finom legyen! :) Nálam is készült karamellás kuglóf, hát inkább úgy mondanám, hogy kifolyt a formából, persze akkor nem nevettem, de megettük és nagyon finom volt ezért tudom, van ilyen is, nem sikerülhet mindig minden! :)

    VálaszTörlés
  4. Van hogy nekem sem úgy sikerül valami, ahogy elterveztem, előfordul az ilyen mindenkinél, de még így is nagyon jól néz ki! Szívesen megkóstolnám :) Finom lehet az alma, fahéj és karamell együtt!

    VálaszTörlés
  5. Látszik a vastag karamelles réteg rajta! Isteni! Baki mindenütt van, de attól megesszük, ha kicsi kanállal is:-)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon ütős, készítettem már ilyet én is, finom:) Nálam szinte minden héten van ilyen baki, de szerintem mindenkinél, mert mindig mindent egyszerre akarunk csinálni:)

    VálaszTörlés
  7. Kisebb-nagyobb bakik mindannyiunknál előfordulnak, a lényeg, hogy finomat sütöttél! :) Látszik is a képeken, hogy milyen finomságosak a tekercsek! :)

    VálaszTörlés